fbpx

הנשמה הקטנה והשמש – סיפור קטן לילדים גדולים

דונלד ניל וולש - שיעור ראשון בתודעה

כשעבדתי במשרד פרסום, זכור לי שכשהייתי מגיעה לצוות עם בריף בנושא מורכב ומתחילה לבנות מגדלים של מידע והסברי עומק, היה המנכ"ל של המשרד עוצר את שטף הדיבור הנלהב , מחייך אלי ואומר – "תעשי טובה, תסבירי לנו כאילו אנחנו ילדים בכיתה אלף".

המשפט הזה שנכון לכל כך הרבה רגעים בחיים, עלה והופיע שוב כשקראתי לראשונה את הספר "הנשמה הקטנה והשמש". כתולעת ספרי תודעה, למודת קורסים, שיחות עומק וחפירות בלתי פוסקות, היה מרגש לפגוש פעם ראשונה בהסבר פשוט מסוגו לחומר שהמהות שלו מורכבת להבנה למי שעושים את צעדיהם הראשונים בשאלות קיומיות.

נשמה קטנה מחפשת את דרכה לחוות, ומבינה במהירות בסיועו של לא אחר מאשר אלוהים,  את העובדה שאנחנו כאן כדי לחוות, ושבעצם לא ניתן לחוות דבר, בלי ההופכי שלו. כי כדי לחוות ולהבין אור, צריך שיהיה חושך, ובשביל שמחה צריך לדעת מהו כאב, ובשביל טוב – נאלץ להרגיש ולהבין את הרע, ובשביל אהבה נאלץ לעשות תחנה גם בפחד. המסע שאותו עוברת הנשמה הקטנה עוסק בחקר עולם הסיבתיות הגבוה, או במילים אחרות, היכולת להבין מדוע קורים לנו דברים 'רעים'  ואיך אירועים בעלי אופי 'שלילי' הופכים למנוע בהתפתחות האישית שלנו.

כמבוגרים שבעי נסיון, אנחנו יכולים למפות את הקונפליקטים הגדולים והמשברים הלא פשוטים דרכם עברנו במהלך החיים, ולראות בבהירות כיצד כל אחד מהם תרם לנו. ולא רק תרם להתפתחות של יכולות, אלא גם קידם אותנו למקום יותר נכון עבורנו. פרידות, פיטורין מעבודה, אירועים בריאותיים משמעותיים – כשהם קורים הם נדמים לאי צדק, עונש או חוסר צדק קוסמי, אבל מבט כנה לאחור מביא איתו פעמים רבות  הבנות עומק באשר לתרומה של אותו מקרה או תקופה, לחיים שלנו.

מבט כזה יכול להציף גם את הפספוסים הגדולים שלנו. ההתעקשות להישאר במקום מסויים במקום להמשיך הלאה, תקופות ארוכות של 'רביצה' בתוך ביצה רגשית של האשמות ותסכול. תקופות ארוכות בהן סירבנו 'לשחרר' את מה שהיה אמור כבר ללכת מאיתנו ולפנות אותנו לחדש. כל כך הרבה אנשים מספרים על משבר שניצב לפתחם, על הדרך שאותה הם למדו בעקבותיו והשינוי הגדול שהגיע לאחריו – חיצוני פנימי. סרטן שהגיע ואותו הם מכנים 'הדבר הכי טוב שקרה לי', דלת שנסגרה במקום העבודה וגרמה ייסורים של כאב ותחושת חוסר ערך – שלאחריה הגיע תפקיד נחשק ועוד ועוד. מול האנשים האלה, יהיו אלה שאירוע טלטל אותם לפני שנים ועד עצם היום מתקשים להתאושש ממנו, מאשימים בו ובתוצאות שלו אנשים אחרים, גורל או כוחות נסתרים בכך ששיבשו את מהלך חייהם ללא היכר. מעניין במיוחד לראות אנשים שעברו בדיוק את אותו אירוע, וכיצד המשיך ממנו כל אחד מהם, לנתיב אחר.

 לא מדובר בתהליכי סליחה או הכלה, אלא בהבנה של דבר אחד מהותי – התפתחות והתקדמות אינה מתרחשת במציאות נינוחה. היא מתקיימת רק דרך קונפליקטים

הספר "נשמה הקטנה והשמש" , כמו סדרת הספרים הנפלאה "שיחות עם אלוהים" של דונלד ניל וולש, והפכו כבר לפני שנים לרבי מכר עולמיים, אינו עוסק בקבלה פאסיבית של הקיים, אלא בהבנת התרומה של אירועים ואנשים הנקלעים למציאות שלנו (לטובת מטיבי הלכת, אפשר להגיד שאנחנו לא באמת נקלעים אליהם, אבל זה כבר לפוסט אחר). מתוך ההבנה הזאת, אפשר להשאיר מאחור מטען ריגשי מכביד ולפעול להתקדמות ולמימוש.

קשה מאוד שלא לחשוב על המסר הראשוני והמתבקש מסיפור הילדים הזה, המתייחס לקושי שעשויים לחוות ילדים מול ההורים שלהם, ועל פריצת הדרך בהבנת התרומה שיש להורים שאנחנו נוטים להגדיר כ'הורים קשים' ולפעמים אפילו מתעללים- לחיים שלנו.  היכולת לראות בהתנהגות של הורה כזה את ההזדמנות, היא לא דבר של מה בכך. הורה מגביל וקשוח עשוי לתרום לאשיות שלנו את החלק פורץ הגבולות. הורה מזניח – את הקרקע הדשנה לפיתוח העצמאות. הורה המתנגד לבחירות שלנו, ישמש לפעמים כזרז שידחוף אותנו מבלי דעת לכיוונן ובכך יסייע לנו להגשים את הייעוד שלנו והורה שעסוק בעצמו – אולי הוא זה שבזכותו נפתח באופן מיוחד את הרגישות וראיית האחר. ושוב, לא מדובר בתהליכי סליחה או הכלה, אלא בהבנה של דבר אחד מהותי – התפתחות והתקדמות אינה מתרחשת במציאות נינוחה. היא מתקיימת רק דרך קונפליקטים.

ענת אפרת, מתרגמת הספר ובעלת "נשימה הוצאה לאור" מספרת: "את הגרסה העברית לספר הקסום והייחודי הזה תרגמתי והוצאתי לאור בשנת 2005 מתוך הבנה של חשיבות ונחיצות המסר שהוא מעביר. נאמר לי אז שהוא הקדים את השוק ב-10 שנים. הספר אזל מהמלאי ב-2008.  בשנתיים האחרונות קיבלתי פניות חוזרות ונשנות מאנשים שמחפשים את הספר בנרות כבר שנים. בעקבות הביקוש הגובר ערכתי לאחרונה קמפיין למימון המונים ובזכות אותם תומכים שחיכו לספר יצאה לאור המהדורה המחודשת. הספר אמנם נכתב במקור לילדים, אך להפתעתי גיליתי לאורך הזמן שהוא התקבל על ידי הקהל בארץ כספר מתנה לכל הגילאים."

ההמלצה שלנו היא להניח בצד את חומות הציניות ולהקשיב לסיפור, למשמעותיות שלו ולעצמינו וההמלצה השנייה היא לקרוא אותו יחד עם הילדים. מאוד יכול להיות שתופתעו מהתגובה שלהם..

בוידאו המצורף, קריאה שלו באנגלית.

מכאן, רכישה של המהדורה בעברית

הקפסולה מבקשת לעורר את כל מי שבא אתה במגע. להצית את הדמיון, להציף שאלות ולהניע תהליכים. הקפסולה היא כתף להניח עליה את הראש ומקום לנשום ממנו השראה. הקפסולה נוצרה כדי לקדם תהליכים של תודעה והתפתחות, והיא כאן ממש בשבילך.

קבלו את הקפסולה למייל
קצת אויר לנשימה וכל מה שחשוב באמת, בלי להציף ובלי להטריד.

    דילוג לתוכן